PUTERA.com

Sumber Rujukan Teknologi Maklumat & Perniagaan Internet

ChatGPT Versi Percuma Terima Naik Taraf Besar dengan GPT-4o

Jika anda pengguna versi percuma ChatGPT, bersedialah untuk mendapatkan peningkatan yang luar biasa. Pada hari Isnin, OpenAI memperkenalkan model terbaru mesin utama mereka yang dinamakan GPT-4o, disertai dengan beberapa perubahan penting dalam antara muka pengguna.

ChatGPT, chatbot yang memulakan gelombang AI mesra pengguna, kini hadir dalam dua versi: versi percuma, ChatGPT 3.5, dan versi yang memerlukan bayaran $20 sebulan, ChatGPT 4. Dengan bayaran langganan ini, anda mendapat akses kepada model bahasa yang lebih besar dan mampu mengendalikan lebih banyak data dalam menghasilkan jawapan.

Dengan pelancaran GPT-4o, jurang ini dijangka dapat dikurangkan. GPT-4o juga memperkenalkan interaksi yang lebih bersifat perbualan. Huruf “o” dalam namanya merujuk kepada “omni.”

Sejak dilancarkan pada November 2022, ChatGPT telah mencetuskan pelbagai produk dan eksperimen AI generatif yang masih berkembang pesat. Syarikat-syarikat seperti Anthropic serta gergasi teknologi termasuk Google dan Microsoft, turut memperkenalkan versi chatbot AI mereka sendiri. Beberapa syarikat lain telah membina alat baru berasaskan teknologi ini.

Berita mengenai GPT-4o tiba sehari sebelum Google mengadakan persidangan tahunan pembangunnya, I/O, yang dijangka memfokuskan kepada kecerdasan buatan melalui chatbot Gemini dan Pengalaman Generatif Carian mereka. Sementara itu, Apple dijangka akan turut berbicara tentang AI dalam acara pembangunannya, WWDC, pada awal Jun.

Walaupun ChatGPT 3.5 mempunyai beberapa kekurangan, reviewer CNET, Imad Khan, menyatakan bahawa untuk kebanyakan pertanyaan asas dan beberapa yang lebih kompleks, ChatGPT 3.5 masih memadai. Namun, menurutnya, ChatGPT 4 adalah “secara ketara lebih pintar” dan sesuai bagi mereka yang memerlukan ketepatan yang lebih tinggi.

Dalam siaran langsung pada hari Isnin, Ketua Pegawai Teknologi OpenAI, Mira Murati, berkata GPT-4o “membawa tahap kecerdasan GPT-4 kepada semua, termasuk pengguna percuma.” Ciri-ciri baru ini akan dilancarkan dalam beberapa minggu akan datang.

Pengguna berbayar akan mempunyai lima kali ganda had kapasiti daripada pengguna percuma. GPT-4o juga dua kali lebih pantas dan 50% lebih murah daripada GPT-4 Turbo, yang dilancarkan pada hujung 2023. Ia akan tersedia dalam 50 bahasa dan juga akan ditawarkan kepada API bagi membolehkan pembangun memulakan pembangunan dengan menggunakan model tersebut.

Awal tahun ini, OpenAI menghapuskan keperluan untuk mendaftar akaun. Pada hari Isnin, mereka mengumumkan aplikasi desktop yang bertujuan untuk menjadikan alat AI ini lebih mudah diakses oleh pengguna.

“Kami ingin anda dapat menggunakannya di mana sahaja anda berada,” kata Murati. “Ia mudah, senang, dan mudah diintegrasikan dalam aliran kerja anda.”

Dalam langkah penambahbaikan, OpenAI mengumumkan antara muka pengguna yang “dijana semula,” yang termasuk kebolehan untuk berinteraksi dengan ChatGPT pada tahap yang lebih perbualan serta berkongsi video sebagai titik permulaan.

“Seiring dengan model semakin kompleks, kami mahu pengalaman interaksi menjadi lebih semula jadi,” tambah Murati. “Ini adalah langkah besar pertama dalam mempermudah penggunaan.”

Dengan ciri perbualan suara masa nyata yang baru, anda boleh menanggapi model tanpa perlu menunggu jawapan dan model akan mengenal pasti emosi anda. Anda boleh memanggil ChatGPT dengan frasa yang biasa: “Hey, ChatGPT.”

Cara lain untuk berinteraksi dengan ChatGPT termasuk video, jadi anda boleh berkongsi rakaman langsung seperti masalah matematik yang anda hadapi dan meminta bantuan. ChatGPT akan memberikan jawapan – atau membimbing anda menyelesaikannya sendiri.

Anda juga boleh berkongsi tangkapan skrin, gambar, dan dokumen dengan teks dan imej, serta bertanya tentang perbualan terdahulu, mencari maklumat masa nyata dalam perbualan, dan melaksanakan analisis data lanjutan dengan memuat naik carta atau kod sebelum mengajukan soalan.

Pada hari Jumaat, OpenAI mengumumkan ciri tambahan analisis data termasuk kebolehan memuat naik fail dari Google Drive dan Microsoft OneDrive, serta berinteraksi dengan jadual dan carta dalam pandangan yang boleh dikembangkan dan menyesuaikan dan memuat turun carta.

Ciri-ciri ini akan tersedia untuk pengguna ChatGPT Plus, Team, dan Enterprise “dalam beberapa minggu akan datang,” menurut satu catatan blog.

Sebelum kemas kini ini, GPT-4 yang dikeluarkan pada Mac 2023 hanya tersedia melalui langganan ChatGPT Plus dengan harga $20 sebulan. Ia menggunakan 1 trilion parameter untuk memproses pertanyaan. Versi yang lebih lama, GPT-3.5, boleh didapati secara percuma dengan tetingkap konteks yang lebih kecil iaitu 175 bilion parameter.

“Kami juga sangat mengambil berat tentang perbatasan seterusnya,” kata Murati. “Jadi tak lama lagi kami akan mengemas kini anda tentang kemajuan kami ke arah perkara besar seterusnya.”

Tinggalkan Balasan

Prof Jenin
IT Expert
ChatBot