PUTERA.com

Sumber Rujukan Teknologi Maklumat & Perniagaan Internet

Android 15 Mencapai Tahap Penting: Beta Ketiga Dilancarkan

Google melancarkan beta ketiga untuk Android 15, mendekatkannya setapak lagi kepada pelepasan akhir. Dengan kemas kini ini, Android 15 mencapai platform stabiliti yang bermaksud API telah siap dan pembangun boleh mula menguji aplikasi mereka dengan versi yang hampir siap ini.

Walaupun tidak banyak perubahan yang dapat dilihat sejak beta terakhir, masih terdapat beberapa perkara menarik yang dapat diterokai.

Dalam catatan blog yang mengumumkan beta baru ini, Google menyoroti satu perubahan penting pada UI passkey.

Kini, menggunakan passkey dengan pengesahan biometrik boleh dilakukan dalam satu langkah berbanding dua langkah sebelumnya.

Prompt Google Password Manager untuk menggunakan passkey telah digabungkan dengan skrin input biometrik.

Terdapat juga pilihan sandaran baru yang boleh diakses dalam menu drop-down pada papan kekunci dan medan teks jika anda secara tidak sengaja melangkau prompt passkey.

Identifikasi Isu Biometrik Automatik

Nampaknya masih banyak yang dapat diterokai dalam Android 15 walaupun ia hampir mencapai bentuk akhir.

Pakar Android telah menemui bahawa ia mungkin dapat mengenal pasti apabila model biometrik tidak berfungsi dengan baik, menghapusnya secara automatik, dan kemudian meminta anda mendaftar semula.

Sudah tentu, anda boleh melakukan ini secara manual, tetapi ciri ini akan membantu pengguna yang tidak sedar bahawa pendaftaran semula biometrik dapat memperbaiki prestasi.

Pakar tersebut menyatakan bahawa banyak faktor yang mempengaruhi bagaimana model biometrik akan berfungsi, dan pendaftaran semula sering kali dapat menyelesaikan masalah yang timbul dari model yang tidak stabil.

Reaksi daripada komuniti pembangun dan pengguna dapat memberi gambaran lebih jelas tentang sejauh mana teknologi ini akan berkembang.

Tinggalkan Balasan

Prof Jenin
IT Expert
ChatBot