PUTERA.com

Sumber Rujukan Teknologi Maklumat & Perniagaan Internet

Google Gemini Dijangka Menjadi Rakan AI Terbaru Apple

Selepas menyatukan ChatGPT dari OpenAI dan menolak Meta, Apple kini dilaporkan akan mengintegrasikan Google Gemini ke dalam Apple Intelligence pada musim luruh ini, menurut Mark Gurman dari Bloomberg.

Perlumbaan untuk menjadi rakan AI Apple semakin hangat, dan Gurman menjangkakan Google Gemini bakal menjadi chatbot seterusnya yang diintegrasikan ke dalam Apple Intelligence.

Pada acara WWDC baru-baru ini, Naib Presiden Kanan Kejuruteraan Perisian Apple, Craig Federighi, mengumumkan perjanjian dengan OpenAI bagi mengintegrasikan ChatGPT ke dalam peranti Apple.

Dalam ucapan utama, beliau berkata Apple mungkin akan menjalin kerjasama dengan syarikat-syarikat AI lain; kemudian pada hari itu, beliau menyatakan Apple “mungkin akan melihat integrasi dengan model lain seperti Google Gemini pada masa depan.”

Apple Perluas Integrasi AI

Walaupun pada masa itu Federighi menekankan bahawa beliau “belum ada apa-apa untuk diumumkan,” Gurman berkata Google dan Anthropic adalah antara pesaing utama, dan beliau menjangkakan pengumuman mengenai Google akan dibuat sekitar pelancaran Apple Intelligence musim luruh ini.

Khabar angin juga tersebar bahawa Apple telah mengadakan perbincangan dengan Meta, Anthropic, dan Perplexity.

Namun, sumber memberitahu Gurman bahawa Meta telah dikeluarkan dari pertimbangan disebabkan kebimbangan mengenai privasi.

Mengikut sumber, syarikat mana pun yang akhirnya diintegrasikan ke dalam Apple Intelligence, tidak akan ada pertukaran wang, sekurang-kurangnya pada permulaan.

Apple menawarkan kehadiran di peranti mereka—dan peningkatan potensi dalam bilangan langganan untuk ChatGPT Plus dan chatbot premium lain—sebagai pampasan yang cukup.

Pada bulan Mac, menurut Statista, iOS Apple merangkumi lebih daripada separuh daripada pasaran OS telefon pintar di Amerika Syarikat.

Pelan Jangka Panjang Apple dalam Arena AI

Namun begitu, Apple mungkin akan melancarkan perkhidmatan AI premium sendiri, mungkin dinamakan Apple Intelligence+, dan mengambil sebahagian daripada hasil rakan AI, sebagai sebahagian langkah untuk menangani “lambatnya kadar peningkatan perkakasan,” kata Gurman.

Ini menunjukkan strategi jangka panjang Apple dalam memastikan mereka terus relevan dalam dunia teknologi yang semakin digerakkan oleh kecerdasan buatan.

Dengan potensi integrasi Google Gemini menambah daya saing Apple dalam bidang AI, kita boleh menjangkakan teknologi AI di Apple akan terus berkembang, memberikan lebih banyak kemudahan dan inovasi kepada pengguna di seluruh dunia.

Tinggalkan Balasan

Prof Jenin
IT Expert
ChatBot