PUTERA.com

Sumber Rujukan Teknologi Maklumat & Perniagaan Internet

Pencabar Baru Meta Ray-Ban dengan ChatGPT-4o dan Kamera Akan Dilancarkan oleh Solos

Jika anda mencari cermin mata yang boleh merakam video tanpa tangan dan mempunyai pembantu suara AI, pilihannya tidak banyak dan Ray-Ban Meta Smart Glasses adalah peneraju yang jelas.

Namun begitu, Solos, yang cermin mata pintarnya kini hanya menampilkan audio, menyatakan akan menjual versi yang dilengkapi dengan kamera pada akhir tahun ini—dengan model AI GPT-4o baru dari OpenAI yang membolehkan kamera mengenali objek dan menjawab soalan tentang apa yang anda lihat.

Kemudahan Pertukaran Bingkai dan Fungsi Tambahan

Solos AirGo Vision juga termasuk sistem bingkai yang boleh ditukar seperti cermin mata Solos yang lain, membolehkan anda menukar kamera—sekiranya anda berada di tempat di mana menggunakan kamera mungkin tidak sesuai secara sosial, atau jika anda hanya mahu gaya yang berbeza atau cermin mata hitam.

Bingkai tambahan berharga antara $89 dan $129.

Cermin mata Vision ini juga akan mempunyai lampu LED pemberitahuan untuk memberi amaran kepada anda tentang panggilan atau emel yang masuk, menurut syarikat itu.

Solos mendakwa bahawa ia juga boleh diintegrasikan dengan model AI Google Gemini dan Claude dari Anthropic.

Seperti Ray-Ban keluaran Meta, cermin mata ini akan menjawab soalan melalui audio—mereka tidak mempunyai paparan selain daripada LED tersebut.

Ramalan Harga dan Tarikh Pelancaran

Solos AirGo Vision belum mempunyai harga atau tarikh pelancaran tertentu, tetapi anda boleh menjangka ia akan berharga lebih daripada $249.99—kerana itulah harga sepasang cermin mata tanpa kamera yang akan dijual oleh Solos pada bulan Julai ini.

Sebagai perbandingan, Ray-Ban Meta Smart Glasses kini bermula pada harga $299.

Dengan pelancaran ini, Solos jelas menunjukkan keseriusan mereka untuk bersaing dalam pasaran cermin mata pintar yang semakin berkembang, menawarkan lebih banyak pilihan dan kemudahan kepada pengguna yang mencari teknologi inovatif dalam kehidupan harian mereka.

Tetapi tidak pasti sama ada produk Solo ini akan muncul di Malaysia ataupun tidak, dan jika muncul, bila agaknya?

Tinggalkan Balasan

Prof Jenin
IT Expert
ChatBot